1r de tot, què és el TIL i què suposa al nostre centre?
TIL significa Tractament Integrat de Llengües, és a dir, el que es pretén és que tengui igual pès un idioma que l'altre dins el nostre aprenentatge per tal que els aprenguem els 3 per igual.
Aquest fet podria esser molt positiu sempre i quant les condicions tant internes com externes fossin les adients.
- Nombre d'alumnes per aula reduits per tal d'individualitzar les explicacions sempre que sigui necessari.
- Suport extra a aquells alumnes que demostren dificultats a l'hora de seguir el ritme d'aprenentatge bé per no tenir el grau de maduresa necessari o bé per necessitats específiques.
- Eines modernes de treball que siguin ràpides d'execució i no tenir problemes informàtics constantment, tenint present que dintre la societat a la que vivim actualment els hem d'ensenyar a esser competents digitalment.
Aquests són només alguns dels mínims que s'haurien de tenir assolits de forma interna i que no és així.
Factors Externs que afecten:
- Al llarg de tot el curs escolar hi ha altes i baixes d'alumnat. D'aquests, la gran majoria desconeixen el català, el castellà i l'anglès. Els 3 idiomes bàsics per tal de poder potenciar les TIL.
- La mancança de l'hàbit de superació i esforç per part dels alumnes.
- L'ús no equitatiu, ni pràctica de les 3 llengües ensenyades al centre en horari no lectiu (fora del centre) La majoria de nosaltres només veim la televisió en un únic idioma, per què no posar els 3? Avui en dia, és possible.
Tot això junt amb altres aspectes, fa que la incorporació de les TIL sigui dificultós.
Comparativa en funció d'hores dedicades per un alumne segons la seva llengua materna, recordam que segons les TIL el nombre d'hores d'immersió ha de ser el mateix:
Alumne de pares on la llengua vehicular sigui el català:
4 hores en castellà al dia
1 hora en anglès al dia
19 hores en català al dia
Alumne de pares on la llengua vehicular sigui el castellà:
4 hores en català al dia
1 hora en anglès al dia
19 hores en castellà al dia
D'igual forma passarà amb aquell alumne que els pares siguin de nacionalitat britànica, irlandesa, americana o d'un país de parla anglesa, però la nostra realitat no és només aquesta, la nostra realitat és que tenim alumnes xinesos, alemanys, rusos, hindús, entre altres nacionalitats. En aquests casos quedant gairebé innexistents les hores de pràctica dels 3 idiomes per la tarda, i que aquests no es practicaran fins al dia següent a l'aula.
Així doncs la balança veim que no pot esser mai una realitat que quedi equilibrada, per molt que des de Conselleria ho intentin vendre així. El número d'hores dedicades tampoc no serà el mateix si un viu a un poble de l'interior de Mallorca o a un de costa. Així com tampoc no serà el mateix si el poble de costa és Magalluf o S'Arenal de Llucmajor.
És tot negatiu? No. És cert que l'augment d'hores en llengua estrangera, ha millorat la fluidesa a l'hora de parlar i expressar-se en aquest idioma; així com l'ampliació de vocabulari après.
És una bona idea? Per què no? totes les idees són benvingudes, però s'haurien de tenir presents molts de factors individuals de cada centre per tal d'agarantir-ne l'èxit.
Recordam, l'èxit ha de ser la suma del que passa dintre i fora de l'escola!