La resposta es sí, encara que moltes de vegades aquests no són els entesos com a tal! Directa o Indirectament!
Sempre es pot anar fent feina de qualsevol assignatura encara que no hi hagi deures fixats. Explicar que normalment a l'assignatura d'anglès, si es manen activitats:
1.- S'ha donat entre 5 i 10 minuts per començar a realitzar-les a l'aula.
2.- Les activitats a realitzar són molt mecàniques que no suposen més de 20 minuts en la seva totalitat, entre que es prepari el material i es realitzin.
3.- En el cas dels cursos superiors és igual on i quan es realitzin mentre a l'hora de corregir-los aquests estiguin fets:
a) Es poden fer a temps de pati.
b) Es poden demanar a un company/a sempre i quan el company/a estigui d'acord.
c) Es poden fer durant els 5 - 10 minuts a la cua de les 9 del matí.
Objectiu: demostrar un esforç per part de l'alumne. Té més valor que sigui l'alumne el qui els faci o cerqui una estratègia per tenir-los fets, que no que aquests siguin fets directament a les classes de repàs o per un adult. Hem d'ajudar al nen a assolir autonomia, no dependència. Tot allò que l'alumne intenti fer (millor o pitjor) per ell mateix, obtindrà un resultat més positiu, que fer-ho perfectament per l'adult. Ja que l'esforç realitzat per l'alumne no haurà estat el suficient. Confiem amb ells, ells han d'aprendre, i s'apren a partir dels errors. No s'ha de tenir por a equivocar-se, forma part de l'aprenentatge! És un procés, on tots tenim un ritme; i aquest ritme s'ha d'entendre i saber acceptar.
MOLT IMPORTANT: Els deures són una eina que tenim els docents per veure on demostren dificultats els alumnes i d'aquesta manera treballar-ho més a fons a classe. Si els deures ja venen corregits des de casa poden passar dues coses:
a) L'alumne sap que els té bé i per tant, no participa de forma activa a classe.
b) El mestre no pot saber si els alumnes entenen realment els conceptes demanats.
Recordar que la realització dels deures encara que no sigui obligatòria és un bé pels alumnes i així assegurar un bon ritme d'aprenentatge. Per molt que un sàpiga anar amb patins, si des de la darrera vegada que se'ls posà ha passat molt de temps, llavors costarà més. Això traduit als deures, si no ha anat practicant de forma constant, a l'hora d'estudiar per l'examen l'esforç a realitzar serà molt major i l'esgotament psíquic també, necessitarà més temps material i a sobre no agarantirà un resultat satisfactori, creant en el nen un sentiment de fracàs.
Es donen moltes facilitats perquè els deures estiguin fets si aquests no es realitzaren en el seu moment.
1. Tenen els 5 minuts de warm up per fer-los.
2. Tenen permís per copiar-los d'un company/a, ja que el nostre objectiu final és que tenguin eines per poder estudiar. La nostra finalitat és que facin feina, en major o menor grau, però que en facin, el haver-se deixat el material a l'escola no ha de ser una excusa. Han d'aprendre a trobar solucions i cercar recursos.
3. Crear entre ells grups de treball.
* Si un alumne es va deixar els apunts a casa recomanam posar-se en contacte amb un company/a (Whatsapp, telefonant, anant a la casa) El nostre company (vist que la gran majoria disposen de mòbils de darrera generació) podrà enviar una fotografia de la tasca en qüestió; i l'afectat podrà realitzar-los.
Davant poemes, cançons... no preparats:
- Depenent de la dificultat dels mateixos es dona entre 1 i 7 dies, temps més que suficient. Està demostrat que amb 30 minuts de concentració total els alumnes són capaços de memoritzar-ho en gran mesura. Així que un poquet cada dia de concentració màxima, assegurarà el resultat positiu. Sempre s'ha d'intentar, es dirà millor o pitjor, però és millor que no intentar-ho. No intentar-ho suposarà un zero a fer mitja.
RECORDAM:
- Els deures són una eina per facilitar l'assoliment de conceptes i aclariment de dubtes.
- La realització de deures serà avaluat com un ítem més de participació i presentació de quadern.
- Els treballs s'han d'entregar dintre de la data fixada. D'altre manera, aquests NO seran acceptats.
* Hem de pensar que totes aquestes mesures estan pensades i consensuades amb un equip de professionals. Es tracta d'anar preparant els nostres alumnes, els vostres fills, pel tal que entenguin el funcionament del món laboral i del dia a dia:
- Imaginem-nos que anam a l'aeroport i no hem pensat a dur la targeta d'embarc... no volam!
- Imaginem-nos que anam a l'aeroport i arribam tard. El vol ja està tancat... no volam!
- Imaginem-nos que estam davant la porta d'embarc, sabíem perfectament que teníem la targeta d'embarc i el DNI preparat però a l'hora de presentar-ho, no els trobam ... no volam!
- Imaginem-nos que som a un restaurant, demanam paella per dinar i ens duen espinacs... És el que hem demanat? Tornaríem a aquest restaurant?
- Imaginem-nos que hem demanat postre, una bolla de xocolata. Per més fer, el cambrer ens posa una bolla de xocolata i anous. Deliciós, però soc al.lèrgic. No m'ho puc menjar!
Són alguns exemples que es poden veure reflectits a l'hora d'entregar treballs i la manera de realitzar els mateixos.
Són nins i per aquest motiu se'ls ha d'ensenyar i ells interioritzar el que aprenen. És un aprenentatge de tota la vida i la nostra feina és guiar-los. Han d'aprendre tant dels errors (per això és importantíssim equivocar-se i deixar que s'equivoquin) com del sentit comú (per això és importantíssim guiar-los i explicar el per què de les coses). No els hem d'agobiar. Han d'anar fent al seu ritme però controlant que hi hagi ritme: 'Sin prisa pero sin pausa'.